sunnuntai 26. elokuuta 2012

Umpikujassa (kun ateriasuunnitelma ei toimi).

Laskeva, laskevampi, laskevin...

..nimittäin mun paino. Oon taas ihan kohta lähtölukemissa.

Taas oltiin tultu alaspäin. Ateriasuunnitelma ei selvästikkään oo riittävä. Ja mä oon nyt kyllästyny tähän pelleilyyn.

Välillä lounaan/päivällisen jälkeen mulla jää nälkä. Sitten kituutan itteeni seuraavaan ruokaan asti ja oon tyytyväinen saadessani sen välipalan tai iltapalan. Onko ihme jos mun paino laskee jos ruokailujen jälkeen vatsa tuntuu vielä kurnivan? Ei. Miksen uskalla ylittää suunnitelmaa ja syödä niin kuin keho käskee? Pelkään etten tuntis kylläsyyttä, ettei mun keho osais välittää sitä viestiä, että kyllä nyt olet täynnä voit lopettaa. Pelkään että menettäisin kontrollin.

Auttakaa mua! Kannattaisko mun tänään päivällisellä istua pöytään ottaa lautaselle ruokaa ja syödä sitä ihan niin kun muutkin ihmiset, normaalisti, aina siihen asti että tunnen olon kylläseks? Voinko luottaa kylläsyyteeni tai siihen että se tulee? Mitä jos kaikki räjähtäiskin käsiin? Voiko käydä niin etten mä pystyis lopettaan? Oon nyt jotenkin niin hukassa. Kaikki olis helpompaa jos mun ateriasuunnitelma toimis, mutta kun se ei toimi ja tiedän mun kehon viestienkin perusteella etten saa tarpeeks energiaa. Tarvitsen neuvoja!

Ps. palailen myöhemmin kunnolla kuulumisiin, en nyt ollut kirjottelu tuulella, haluisin vaan että joku kertoo mitä tehdä :( meijän eilinen reissu meni tosi kivasti ja söin ekaa kertaa ulkona, siitä sit myöhemmin lisää

14 kommenttia:

  1. Voieei:( mä voin kyl sanoo että se kylläsyyden tunne tulee kyllä, eikä se voi räjähtä käsiin, koska sä tarviit kaiken energian minkä sä vaan pystyt saamaan alas! Sun keho tietää mitä sä tarvitset, ne signaalit on luotu sen takia! Ei ne huijaa. Sulla on nälkä sen takia että sun keho huutaa ruokaa kun se on niin kauan mennyt liian vähällä energialla.
    Ja oisko mahollista että sitä sun ateriasuunnitelmaa vähän kasvatettais, oisko sit helpompi syödä kun se lukee siinä paperilla? Kun jos se on tehty osastolla niin siihen ei varmaan oo laskettu sun ylimäärästä kulutusta kotona kun kuitenkin liikut enemmän kun siellä.
    Ja kyllä sun kannattaa yrittää nyt syödä kehoas kuunnellen, niin paljon että ei enää ole nälkä. Ja se saattaa olla yllättävän iso määrä, mutta mikään ei oo sulle liikaa tälllä hetkellä, ei se voi mennä yli!

    Paaaljon tsemppiä syömiseen!!♥ ja toivottavasti toi paino oikeesti lähtisi nousuun!:/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähetin s-postia mun rt:lle, toivotaan että saan siltä vastauksen huomenna.

      Mutta tiedätkös mitä, äsken ruokailulla otin kastiketta ja riisiä tarvittavat määrät. Tunsin ruokailun jälkeen taas sen saman, mulla on vielä nälkä. Sanoin muille perheenjäsenille, että en oo vielä täynnä, kaivoin kastikekauhan kätösiini ja lappasin aivan mittailematta ruokaa lautaselleni. Söin sen, ja otin vielä kolmannenkin kerran hiukan lisää. Sitten mä tunsin sellasta ihanan lämmintä ja hyvää oloa. Se oli kylläsyyttä, ei kasvisten puputtamisesta tullutta vatsantäyte kylläsyyttä vaan jotain ihan muuta. Ja mä oon niiin onnellinen, annoin mörölle kyytiä ihan oikeesti nyt. Ruokailun jälkeen heitin mitan laatikon perukoille. Musta tuntuu että sitä ei tulla hetkeen näkemään. Äiti sanoi että alussa pitää tietenkin pitää huolta siitä, että vähimmäismäärä tulee ruokaa lautaselle otettua, sen tosin osaan jo aika hyvin silmämääräisesti arvioida. Otin oikeesti äsken niin valtavan askeleen eteenpäin ja musta tuntuu ihan älyttömän hyvältä. Oon kyllänen ja onnellinen. En olis uskonut että pystyn jättään ateriasuunnitelman määrät unholaan ja luottaa kehon ääneen ja signaaleihin. Nyt kuitenkin tiiän että siinä ei oo mitään pelättävää!

      Poista
    2. aa, toivottavasti saat:)

      ja IHANAA!!!!::) tuntuu varmasti ihan mahtavalta!!:) Toi oli iiso askel, annoit mörölle kyytiä todellakin! Ja siinä ei todellakaan oo mitään pelottavaa kuunnella kehoa, se tietää mikä on sulle parhaaksi!!♥

      Poista
  2. Oot kyl viel ihan sairauden syövereissä kun tommonen huolettaa. Syöt sen verran mitä jaksat ja kun mahaan ei enää mahdu niin sitten lopetat. Ja jos nälkä tulee aikasemmin kuin kolmen tunnin päästä niin luonnollisesti siinä välissä voi syödä jotain, tunninkin välein voi syödä jos syö vähemmän kerralla. Ei syöminen oo mitää rakettitiedettä. Sun sairas ja aliravittu keho tarvitsee kaksinkertasen määrän ruokaa mitä tavallinen terve ihminen, jonka paino pysyy samana.
    Helposti saat painoa ylös kun syöt esim. aterioiden välillä pähkinöitä ison kourallisen, ei täytä vatsaa niin paljon mutta energiaa tulee paljon. Käytä järkeäs, jos paino ei nouse, syöt liian vähän ja silloin pitää syödä joko useammin tai enemmän kerralla. Jos maha ei vedä paljoa kerralla kun mahalaukku on aliravitsemuksen takia kutistunut niin sitten juuri runsasenergisia välipaloja väliin. Oot kuitenkin fiksu tyttö joten käytä järkeäsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylle jo laitoinkin äsken aika hyvän selityksen tapahtuneesta, sun jokanen sana on täyttä totta ja herätti mut ennen ruokailua.
      Pähkinöitä mulla on jo aika paljon aterioiden väleille laitettu, mutta nyt alan kuunteleen päivällisellä ja lounaalla mun kroppaa. Ei mikään suunnitelma voi määrätä sitä paljon se energiaa kaiken aliravitsemuksen aiheuttaman tuhon korjaamiseen vaatii. Ainoa mihin voin luottaa on mun keho, se ei johda mua harhaan ja oon nyt päättänyt että kuuntelen sitä.

      Poista
  3. Olisiko mahdoton ajatus, että tekisit pieniä muutoksia ateriasuunnitelmaasi? Esimerkiksi jos päivällisen kohdalla lukee 1,5dl riisiä, korjaisit siihen itse määrällisesti enemmän. Tällöinkin sinulla on rajat, mutta saisit syödä enemmän suunnitelman mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pähkinöiden kohdalla tein tämän, mutta uskon että nyt alkaa mittailut vähän jäämään näiden lounaiden/päivällisten kohdalla. Ei desimitat voi etukäteen tietää millon mun keho on tyytyväinen

      Poista
  4. Anonyymi tuossa ylempänä kirjoitti hyvin. Kyllä sä uskallat syödä enemmän, sillä sun keho tarvitsee nyt kaiken mahdollisen energian korjatakseen aliravitsemuksen aiheuttamat vauriot. :) Aluksihan keho korjaa ne vauriot sisältä päin. Ja ihmisen keho on niin viisas, ettei se turhaan ilmoita nälkää. Ja nyt kun olet alkanut taas syömään niin nämä kehon normaalit reaktiot ovat taas heränneet. Äläkä pelästy sitä, että aluksi saatat syödä isolta tuntuvan määrän ruokaa.. Se on aivan normaalia. Ja normaalistikin ihminen syö silloin kun hänellä on nälkä ja sen verran että nälkä lähtee. Jos sinua pelottaa syödä useammin kuin ateriasuunnitelmassa on niin isonna edes annoskokoja. On aivan normaalia ottaa lisää ruokaa, jo on vielä nälkä. Pystyt kyllä siihen! Anna anoreksialle kunnolla köniin. Tsemppiä paranemiseen ja blogiasi on kiva lukea! :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, ihana että tykkään blogistani! :) Ylin kommentti kertoo hyvin miten viime ruokailu meni ja tiivistää paljon. Otin ison askeleen, ylittämällä ateriasuunnitelman reippaasti, tietämättä edes määrällisesti kuinka suurella määrällä. Kuuntelin kehoani, niin kuin sanoit se on viisas ja tietää kyllä mitä tehdä :)

      Poista
  5. Kuulostaa tutulta! Mulla oli ihan sama juttu. Pitkän aikaa ei ollut lainkaan näläntunnetta, mutta sitten kun täytyi alkaa taas syömään, niin nälkäkin alkoi heräillä.
    Se johtuu siitä, että kehosi on huomannut, että nyt sitä ruokaa taas saa, ja näläntunne herää, jotta ymmärtäisit, että tarvitset paljon paljon energiaa. Nälkä voi olla todella kova eikä vatsa tunnu täyttyvän millään! Menee jonkin aikaa, kun kylläisyyden tunne palaa. Ateriasuunnitelmaasi kyllä varmasti tullaan tekemään lisäyksiä, joten juttele ravitsemusterapeutin kanssa nälästäsi seuraavalla käynnillä. Se saattaa ahdistaa tai nolottaa sitä sairasta puolta sinussa. Esimerkiksi minä en kehdannut kertoa nälästä ja koitin saada vatsani täyteen hörppimällä ylettömiä määriä vettä. Se ei kyllä ollut sitä normaalia syömiskäyttäymistä, mutta se tuntui silloin turvallisimmalta vaihtoehdolta vatsan täytteeksi.
    Mutta ymmärräthän ettei sun tarvitse, tai pidäkään, olla nälissäsi, vaan uskalla ottaa lisää ruokaa kun siltä tuntuu! Mene rohkeasti eteenpäin, pystyt siihen kyllä! Minäkin olen itseasiassa juuri saanut omalta rt:ltani haasteen ottaa lisää ruokaa. Hän on yrittänyt vakuuttaa minut siitä, etten liho yhdestä santsauksesta yhtikäs yhtään. Ja tottahan se on. Muista että anoreksia pelottelee sua täysin turhaan!

    Voimia <3

    -Niina
    -Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana niinani taas täällä heti ensimmäisenä auttamassa <3 kiitos

      Kehotan suakin lukemaan ylimmän vastauksen ensimäiseen kommenttiin. Annoin äsken mörölle kunnolla kyytiä ja epäilen että se mitä tein, oli just tosi tosi tosi iso askel kohti parantumista. Ateriasuunnitelman ylittäminen on nimittäin aina ollut isoin ongelma kohti terveyttä ja koska se ei ole toiminut, on kaikki junnannut vaan paikallaan. Uskon että mun on nyt aika alkaa luottaan kehoon, ei desimittoihin.

      Niin kun jo sanoin ei mikään tai kukaan voi kertoa etukäteen sitä paljon ruokaa aterialla tarvitsen. Ainoastaan keho sen mulle kertoo ja nyt kyllä opettelen uskomaan sitä!

      Poista
  6. Mikä vois olla pahin seuraus siitä että söisitkin omasta mielestäs välillä niin sanotusti liikaa? Painonnousu? Sehän on just sitä mitä haluat ja tarvit. Anna mennä vaan ja syö itses täyteen. Niinku oot sanonu, niin tarvit järkyttävät määrät energiaa, etkä sä saa sitä todellakaan tarpeeksi jos sulle aterian jälkeen jää vielä nälkä. Sulla on varmasti kuitenkin ympärillä niin tiivis verkosto, että sun syömisiä ei päästetä lipumaan mihinkään ylensyönnin puolelle. Rohkeesti vaan santsiannosta kehiin jos maha kurnii, tai edes pari leipää lisää siihen sun ateriasuunnitelmaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäisen virkkeen lukiessa jouduin katsomaan itseäni peiliin. Niin tosiaan mikä on pahinta mitä voisi tapahtua? Ei mitään pahaa voi tapahtua.

      Kiitos kannustavasta kommentista, mä kykenin just siihen mitä sanoit ja neuvoit tekemään! :)

      Poista
  7. voi vitsi näitä kommentteja on ihana lukea , etenkin kun kirjoitit vetäneesi anoreksiaa kunnolla pataan antamalla itsesi tulla kylläiseksi ! :>
    tsemppiä hirmuisesti ja toivottavasti se painokin kyn lähtisi normaalisoitumaan ♥

    VastaaPoista