sunnuntai 19. elokuuta 2012

Kukkuluuruu

Taas kulunut hiukan taukoa postailusta, se että oon saanu vihdoin olla kotona on tietenkin rajottanu vähän koneella oloo ja senpä takia en oo niin paljoo nyt postaillu. Nyt kuitenkin tuli hyvä hetki jakaa vähän kuulumisia.



Mun kotona olo on syömisten kannalta menny tosi tosi hyvin. Pystyn noudattamaan ateriasuunnitelmaa mistään tinkimättä, eikä edes tekisi mieli huijata. Syön normaalia kotiruokaa, ilman sitä että minulle pitäisi erikseen valmistaa omat pöperöt. En kontrolloi enää ruuanlaittoa, eikä minun pidä nähdä jokaista ainesosaa joka ruokaan tulee. Tässä on tapahtunut iso harppaus verrattuna entiseen ja oon siitä tosi onnellinen. En enää välttele ruoka-aineita joita ennen välttelin, osasto opetti mut siitä pois ja on ihanaa että tää linja on pysynyt myös kotona.

Mutta sitten niihin ei niin mukaviin uutisiin... Katottiin tänään aamulla mun paino ja se on laskenu viime kerralla osastolla mitatusta. Mietin kovasti mistä tää voi johtua. Keho käyttäytyy tietenkin oman mielensä mukaan, mutta pudotus oli kuitenkin sen verran iso että en tiedä mitä ajattelisin. Onko ateriasuunnitelmani riittävä? Mun mielestä se on ja syöminen on ollut melkein samanlaista mitä osastolla, ainoo vaan että lounas ja päivällinen on valmistettu kotona, mutta kunnon ruokaa se on ollu ja samoja määriä on noudatettu. Voiko syy olla sitten liikkumisen ja energiansaannin suhteessa? Hyötyliikuntaa tulee kotona tietenkin ihan huomattavasti enemmän mitä osastolla, sitä ei voi kieltää. Eilen olin esimerkiksi markkinoilla perheen kanssa jota osastoelämä ei minulle mahdollistanut. Kaikki pienetkin asiat vaikuttaa kulutukseen. Vai onko painonlaskun syynä puhdas kehon toiminta? En tiedä, haluaisin tietää. Tällä hetkellä oon nimittäin tosi tosi tosi pettyny siihen ettei paino ollut tullut ylöspäin. Neuvoja?



Viikonloppuna oon ollu paljon nyt ulkona kun on hienot kelit ollu. Viimeset lämpöset ilmat, joten pitäähän niistä nauttia! Mä oon henkisesti niin paljon paremmassa kunnossa, pidän ittestäni huoltakin taas ihan eri tavalla. Ajatukset on huomattavasti laajempia ja tunnen taas elämän. Aliravitsemustila on selvästi alkanut korjaantumaan, huomaan sen jo pelkästään mun ajattelussa. Se pirun ongelma on paino ja mua vit..., ketuttaa ihan suunnattomasti se että laskua tapahtui. En tiedä mitä mun pitäs tehä.... Tuntuu että oon taas askeleen kauempana normaalista elämästä ilman tätä kaikkee, koska painonnormalisointi koki jälleen takapakkia. Toivotaan että tähän olis syynä joku kehon oman toiminnan säätely ja kaikki menis jatkossa hyvin!



Taiteilin hiukkasen kynsien parissa


Tuntuu niin hyvältä olla kotona. Pidän sormet ristissä vaan nyt ton painonnormalisoitumisen kantilta. En jaksais odotella ja miettiä missä on vika. Ehkä on tullut sitten liikaa liikuttua verrattuna osastoelämään.



17 kommenttia:

  1. jos sä OIKEASTI HALUAT NOSTAA PAINOA. syöt tupla annokset joka aterialla. Se suunnitelma ei riitä nostaa painoa yksinkertaisesti :(.
    Kuinka helppoa olisikaan paraneminen jos se riittäisi!!1

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se ei oo niin yksinkertasta syödä tupla-annoksia jos on ihan täynnä jo nykysestäkin määrästä, mutta kyllä tää tästä :)

      Poista
  2. Kun minä olin sairaalasta ihan vain päivän parinkin kotilomilla, painoni laski tosi herkästi. Jokaisen kotiloman jälkeen oli paino vähän taas laskenut, mutta sitten taas osastolla se korjaantui hiukan taas noususuuntaiseksi, kotilomilla suunta taas alas ja sitä rataa... Ja kotilomien aikana minunkin liikkuminen luonnollisesti lisääntyi; kävimme perheen kanssa kaupassa tai kirjastossa ja hups vaan, paino reagoi pieneenkin kulutuksen lisääntymiseen.
    Kun vihdoin pääsin kokonaan kotiin, sain ateriasuunnitelmaan lisäystä, vaikka olin ihan varma, etten pysty syödä yhtään enempää, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja, siitä selvittiin... Ja koska osastolle paluu oli koko ajan yhä uhka, minun täytyi olla tarkkana, jotta pystyisin pitämään liikunnan minimissä ja silti syödä kaiken minkä kuuluikin. Kyllä se paino lähti sitten nousemaan, hitaasti, mutta kuitenkin.

    Ehkä sun kohdalla sama juttu? Tsemppiä kovasti :)

    -Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen myös ihan samaa, jotenkin lohduttavaa kuulla etten oo ainoo kamppailemassa tän asian kanssa. Mutta uskon et kaikki kääntyy vielä parhain päin :)Mulla on kuitenkin ravitsemusterapeutti jo suunnitellu eri lisäyksiä jos se paino tuntuu liikaa tökkivän. Pitää vaan tosiaan rauhassa koittaa kotona nyt ottaa!

      Kiitos <3

      Poista
  3. Tuohon painonnostamiseen, syö vähän (tai vähän enemmän) jotain tiheäenergistä ruokaa aterioiden ohella, kuten pähkinöitä? Saisit niin helposti takaisin hyötyliikunnan aiheuttaman kulutuksen.

    Tsemppejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä mulla onkin jo ateriasuunnitelmassa, mutta pakko jotain lisäyksiä varmaan alkaa suunnitteleen

      Poista
  4. Sanon varmaan tuhannennen kerran, ihanaa lukea sun päivityksiä!:) <3 Kun lukee kirjoituksiasi, niin positiivisuus väkisinkin tarttuu itseenkin :--) Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kiva kuulla <3 Ja kiitos kovasti :)

      Poista
  5. En oikein ymmärrä, että kirjoitat taas olevasi niin pettynyt ja surullinen, ettei painosi ole noussut. Jos se sua todella haittaisi, niin kyllähän sä tiedät, että voisit vaikuttaa siihen. Jos tahtoisit painoa nopeasti, voisit muuttaa ateriasuunnitelmasi energiamäärän vaikka puolet suuremmaksi ilman että ruuan määrä lisääntyisi. Kyllähän sä oikeesti tiedät, että jos tahdot painoa lisää, saat sitä varmasti, kun syöt tarkoituksella huomattavasti enemmän energiaa kuin kulutat. Jos vaihtaisit leikkeleen eriin, esim. oikeean meetwuestiin, lisääntyisi energiamäärä heti huomattavasti, mutta syödä ei tarvitsisi sen enempää

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se todella todella haittaa mua. Ja voin sanoa ettei tollasilla muutoksilla saa mun ateriasuunnitelman energioita puolet suuremmaksi. Toki jos koet olevasi omaa ravitsemusterapeuttiani viisaampi ja tietäväsi ravintoaineista, joita anorektikko tarvii niin saat olla sitä mieltä. Painonnormalisoiminen ei kuitenkaan käy vaan niin että juo pullon öljyä joka päivä.

      Poista
    2. Hyvä napakka vastaus, mutta niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin miksei painon normalisoiminen kävisi esim. voita syömällä?

      Poista
    3. Sen takia, että syömishäiriöisten ravitsemushoidoissa tarkoituksena on oppia NORMAALI syöminen ja ruokakäyttäytyminen. Ei ole normaalia syödä voita, vai onko sinusta? Tai juoda öljyä.
      Ja painon normalisointi alkaa perusjutuista, esim. lautasmallin mukaiset annokset ja säännöllinen syöminen. Sen jälkeen lisäillään energiaa myöskin ihan vain perusjutuilla; esim. aamupalalla leivän lisäksi jogurtti jne.
      Jos taas ollaan sellaisessa pisteessä, että anorektikolle määrä on sillä hetkellä iso kynnys ylitettäväksi, niin voi lisäys olla esimerkiksi salaatinkastiketta salaatin päälle tai maitolasillinen vaihdetaan kaakaoksi ym. Jokaiselle suunnitellaan yksilöllisesti ateriasuunnitelma, mikä sisältää perusruokia ja -ruoka-aineita, mitä kuka tahansa tervekin ihminen söisi normaalisti.
      Tietenkin huomiodaan koko ajan, että kaikkia ravintoaineita saadaan tarpeeksi jotta tyhjät varastot taas täyttyisi. Voissa ei ole kovin monipuolisesti ravintoaineita tai vitamineeja ym.

      Toivottavasti selvensin käsitystäsi :-)
      -Niina

      Poista
    4. That makes sense! Tuo kysymys ei ollutkaan tarkoitettu ilkeilläkseni, vaan oletinkin että siihen varmaan on ihan joku järkevä selitys olemassa :))

      Poista
    5. Enpä minä sitä ilkeilystä ottanutkaan, tottakai saa kysyä ja ihana niinaseni jo näköjään asian aika perinpohjasesti selittikin :) Paremmin kun mitä mä itse edes olisin osannut

      Poista
  6. kaikki pienikin vaikuttaa, se on varmaa se liikuntta ehkä sitte mikä on aiheuttanu painon laskua, vaikka ootki noudattanu ateriasuunnnitelmaa. sun kehos on nyt vaa siinä tilassa että tarviit energiaa isot isot määrät. ja ei tää nyt miteskää oo sun vikass, tsemppaat vaa taas ja meet etiäppäi. takapakkei tulee mutta ne kuuluu tohon sairauteen!

    VastaaPoista
  7. Heippa,

    Vahingossa eksyin lukemaan blogiasi. Mua kiinnostaisi mitä sulle kuuluu nykyään?
    Viimesin postaus on kuitenkin viime elokuussa niin onko muutosta tapahtunut kuinka paljon? :)
    Tsemppiä sulle tosi paljon ja hauskaa alkavaa kevättä/kesää!! :)

    Terkuin, Jenni

    VastaaPoista