lauantai 23. kesäkuuta 2012

Juhannus ja takapakkia

Juhannus tuli ja melkein meni jo menojaan. Tää on ollu mulle vaikeeta aikaa. En voinu lähtee kavereitten kaa viettään jussia koska ateriasuunnitelma ja koko anoreksia rajottaa elämää niin paljon. Eilen tilanne meinas räjähtää käsiin. Inhoon että oon tässä tilanteessa missä oon nyt, se tekee elämästä niin paljon erilaista ja syömishäiriö vie mun nuoruudesta liian paljon. Jo senkin takia haluun parantua niin pian kun mahollista.. Valitettavasti tässä saa silti kamppailla vielä pitkään. "Pian" on väärä sana anoreksian mielestä.


Vaikka eilinen tuntukin tosi raskaalta noudatin silti ateriasuunnitelmaani. Tänään aamulla mitattiin paino ja se oli laskenu viime kerrasta. En voi ymmärtää.. kaikkea on noudatettu. Voi olla että suunnitelmaa joutuu siis jatkossa suurentaan jos tällä paino ei vielä nouse. Toisaalta taas kyse saattaa olla siitä, että kulutusta on tullu viime päivinä reippaammin mitä olis ehkä pitäny. Avohoidon ehdoton haittapuoli... mutta en mä sinne osastollekkaan olis kyllä valmis.

Oon pettyny ettei paino oo noussu vaan ollu laskussa. Nään kuitenkin ihan valtavaa vaivaa syömisen eteen ja syön nyt jo paljon. Tää on takapakkia jälleen parantumisen kannalta, enkä enää jaksais sitä yhtään.
Vaa'an pienempi lukema antaa myös mörölle valtaa. Painon lasku tuntuu sen mielestä hyvältä, mun mielestä ei. Haluun parantua, haluun terveen näkösen kehon. Välillä se taistelu päänsisällä tuntuu kuitenkin ylitsepääsemättömältä. Miksei vaan vois luovuttaa?


En vieläkään oo oppinu vaan istumaan paikoillani.
Rauhottuminen on vaikeeta. Pelkkä oleminen ahdistaa.
Mun pakkoliikunta on ollu niin suurta ja sitä on ollu niin paljon että vanhasta on hankala muuttua. Oon edenny kuitenkin valtavan matkan sen suhteen. Oikeestaan pakkoliikunta oireitten katoominen oli liikuntakiellon ansiota. Lääkäri anto mulle periaatteessa luvan olla liikkumatta. Luvan sanoo mörölle vastaan. Se oli helpotus. "Kyllä mä juoksisin sen tunnin ja tekisin ne kakssataa vattalihasta, mutta kun lääkäri sano etten voi". Se oli suuri askel mulle, mutta silti tunnen edelleen valtavaa tarvetta nousta ylös tuolista ja mennä tekeen jotain. Leffaa kattoessa mietin voinko nyt todella vaan istua tässä paikoillani. Heiluttaisit nyt ees jalkaa, seiso mielummin- se kuluttaa enemmän energiaa. Toivoisin pääseväni näistä jutuista eroon mutta se vaatii jälleen sitä aikaa.
Tuntuu että syömishäiriö koittaa ottaa musta enemmän valtaa. Se on varmaan painonlaskun syy. Saa anoreksian jotenkin heräämään henkiin. Pakottaa aivot ajatteleen että pienempi lukema on parempi.

Mä en oo koskaan ollu sitä mieltä että yletön laihuus ois kaunista. Ihailen normaalipainosia, terveen näkösiä ihmisiä. Paistavat luut ei oo nättiä, inhoon sitä itekkin. Mulla kyse on ollu luvuista, siitä mitä vaaka näyttää. Vaikka peilikuva ei miellyttäiskään on ne numerot ollu aina tärkeemmät. Epäilen että just tästä syystä mörkö nostaa päätään aina kun puntari näyttää pienempää. Siks on niin elintärkeetä, että paino pysyis nousujohtosena. Tai että se ei ainakaan laskis.



Mutta se siitä... Toivottavasti teillä on ollu kiva juhannus ja toivottavasti se myös jatkuu sellasena. Ilma suosi ainakin täällä päin, edes yks hyvä asia.



-feelme







4 kommenttia:

  1. Tahdon sanoa sulle, että itse en olisi varmaan parantunut, jos vaa'an numeroa ei olisi peitetty minulta. Mullekin numerot oli aina tärkeimpiä, ja niistä irti päästäminen oli välttämätöntä.

    Parane pian!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista :) Ja paljon voimia sinne, oot ollu vahva parantuessas.

    Oon itekkin miettiny sitä, että jos numerot piilotettas, ehkä se tulee tosiaan eteen jos tää ei tästä muuten lähde eteneen. Toisaalta tuntus ihan hirveeltä jos en aika ajoin sais tietää paljon paino on noussu ja kuinka paljon mutta saa nyt nähä mikä olis sitten se paras vaihtoehto.

    VastaaPoista
  3. voimia sulle, kyllä se siitä! <3

    ps. toi fontti ei oo kovin hyvä, (tai ainakin mun mielestä sitä on jotenki hankala lukee) mutta tietty ite pidät sen mitä haluat !

    VastaaPoista
  4. Kiitos kiitos :)

    ps. fontti vaihdettu ;)

    VastaaPoista